طبیعتا پس از اینکه یک ازدواج، به نا به هر دلیلی به بن بست می رسید و زوجین از هم جدا می شوند، آسیب های روحی و روانی بسیاری به هر دو طرف تحمیل می شود. آسیب هایی که بخشی از آنها با گذر زمان التیام می یابد اما بخشی از آنها مدت ها در زندگی فرد سایه می اندازد. پس از مواجه شدن با این بحران باید راهکارها و تدابیری را اتخاذ کرد که به بهبود شرایط منجر شود. در این یادداشت بخشی از این باید ها و نبایدهای پس از طلاق را مرور می کنیم.

متاسفانه ، در جامعه کنونی آمار طلاق فوق العاده رو به افزایش است و برخی آمارها بیانگر آن است که بیش از یک سوم ازدواج ها در تهران به طلاق منجر می شود که عواقب زیانبار بسایری برای فرد و اجتماع به دنبال دارد .

طلاق، عوامل متعددی دارد از جمله بی دقتی و اهمیت قائل نشدن جهت معیارهای انتخاب همسر هنگام ازدواج.اگر ملاک هایی که شرع در مورد انتخاب همسر و آشنایی و خواستگاری بیان نموده و گوشه ای از آن در این اینجا مورد اشاره واقع شده جدی گرفته شود ، طلاقی صورت نخواهد گرفت یا به حداقل خواهد رسید .

متاسفانه ملاک ازدواج برای بسیاری از افراد ، آن چیزی نیست که برای همزیستی و یک عمر زندگی مهم باشد و چون ملاک ها درست نیست ، بعد از مدت زمان کوتاهی بنای ناسازگاری شروع می گردد و زوجین نسبت به هم بدبین می شوند ؛ همدیگر را با القاب ناجور و زشت صدا می کنند و مورد تمسخر قرار می دهند . در حقیقت زندگی غیر قابل تحمل می شود و از همدیگر بیزار می شوند .

پس بهتر است جوانان در ابتدای ازدواج دقت بیشتری به خرج دهند ، مسائلی که در زندگی اهمیت دارد را مدنظر قرار دهند و عاقلانه تصمیم بگیرند . در اینجا برای خانواده عروس خانم و آقاداماد توصیه هایی داشتیم که اگر زوجین به دقت به این توصیه ها توجه کنند ، بسیاری از مسائل که موجب جدایی می شود ، پیش نخواهد آمد .

علاوه بر طلاق مرسوم ؛ امروزه رواج طلاق های عاطفی ، بحران جدی نسل جوان و زوج های جوان کشور است که تاثیرپذیری از فرهنگ غربی و تغییر در سبک زندگی و نیز عدم تفکر و اندیشه ، از مهمترین دلایل طلاق های عاطفی است . بسیاری از سریال های شبکه های فارسی زبان ماهواره ای ، تبلیغ فردگرایی و زندگی مجردی را می کنند ؛ که باعث گرایش نسل جوان کشور به زندگی مجردی و بی تفاوتی بسیاری از زوج ها نسبت به یکدیگر و دچار شدن به طلاق عاطفی است .

یکی دیگر از عوامل مهمی که موجب طلاق و جدایی می شود ، سرد مزاجی زن و شوهر است که به خوبی نمی توانند همدیگر را ء کنند و همین موضوع ، موجب بداخلاقی و نفرت و طلاق و جدایی می شود . امروزه با عادی شدن استفاده از غذاهای تبلیغی و بی محتوا ، انتظاری بیش از این از زوجین نمی رود ؛

زیرا اولین چیزی که در پی استفاده از این غذاها تحت الشعاع قرار می گیرد ، اعصاب و روان شخص است . زوجینی که اعصاب و روان سالمی ندارند ، در همبستری دچار شکست و ناامیدی خواهند شد . حال اگر هیچ راهی برای ادامه زندگی نداشتند ، به زوجین عزیز که تصمیم به جدایی گرفته اند ، چند توصیه دارم :

باید ها و نباید های پس از طلاق
طبیعتا پس از اینکه یک ازدواج، به نا به هر دلیلی به بن بست می رسید و زوجین از هم جدا می شوند، آسیب های روحی و روانی بسیاری به هر دو طرف تحمیل می شود. آسیب هایی که بخشی از آنها با گذر زمان التیام می یابد اما بخشی از آنها مدت ها در زندگی فرد سایه می اندازد. پس از مواجه شدن با این بحران باید راهکارها و تدابیری را اتخاذ کرد که به بهبود شرایط منجر شود. در این یادداشت بخشی از این باید ها و نبایدهای پس از طلاق را مرور می کنیم.

<<نباید ها>>


<<پذیرش واقعیت>>
اینکه شما طلاق گرفته اید یک واقعیت است. اولین قدم برای کنار آمدن با این واقعیت تلخ، پذیرش آن است. از واقعیت موجود فرار نکنید و دنبال پنهان کاری نباشید.

<<انکارش نکنید>>
روزهای خوبی که در گذشته با همسرتان داشته اید، بخشی از گذشته ی شماست. با انکار خوبی های او چیزی تغییر نخواهد کرد. مخصوصا اگر فرزند مشترکی دارید، در حضور او به تخریب شخصیت همسرتان نپردازید و سعی کنید تصویر ذهنی کودک تان خراب نشود.

<<خاطره بازی ممنوع>>
برای پذیرش یک اتفاق تلخ، باید از یادآوری خاطره ها پرهیز کنیم. سعی کنید مکان های مشترک، دوستان مشترک را برای مدتی کنار بگذارید. این به التیام درد های روحی تان کمک خواهد کرد.

<<بد گویی ممنوع>>
یک رابطه ی شویی به هر دلیلی به بن بست رسیده و شما تصمیم گرفته اید از هم جدا شوید. دلیلی ندارد پس از طلاق شروع به بدگویی کنید. بدگویی به طرف مقابل، توهین به گذشته ی مشترکی است که با او داشته اید. هر انسانی در کنار خصلت های بدی که دارد مجموعه ای از ویژگی های خوب را هم داراست. پس بعد از طلاق هم منصفانه قضاوت کنید.

<<ولنگاری ممنوع>>
سوگواری کردن و در هم شکستن و خمودگی در چند روز اول طبیعی است. اما قرار نیست به دلیل از دست دادن همسرتان، تمام کار و زندگی خودتان را تعطیل کنید و از انجام مسولیت های مهم تان شانه خالی کنید. مخصوصا اگر مسولیت های مهم مادری- پدری و یا مسولیت های مهم کاری را بر عهده دارید نباید از انجام شان شانه خالی کنید.

<<شروع رابطه ی جدید ممنوع>>
روان شناسان معتقدند پس از تمام شدن یک رابطه، باید یک بازه ی زمانی طولانی سپری شود، تا فرد دوباره مهیای شروع یک رابطه ی جدید شود. پس برای ازدواج مجدد عجله نکنید. حتی از آشنایی های معمولی با جنس مخالف نیز تا مدتی پرهیز کنید. ذهن شما نیاز به بازسازی دارد.

<<تغییر مکان ممنوع>>
پس از طلاق، انسان ها به بودن در جمع های خانوادگی و درد دل کردن با اعضای نزدیک خانواده نیازمندند. پس حد الامکان از مهاجرت و نقل مکان به شهر دیگری پرهیز کنید.

<<دوستان تان را تحریم نکنید>>
لازم نیست حلقه ی دوستان تان را ترک کنید. اینکه شما خانواده ی همسر سابق و دوستان مشترک تان را کنار می گذارید، طبیعی است. اما لازم نیست ارتباطات دوستانه تان را نیز کنار بگذارید. روابط دوستانه برای بهبود حالتان مفید خواهد بود.

<<خود را در کار غرق نکنید>>
برای تفریح و خوش گذرانی خود، زمانی را در نظر بگیرید و تمام زندگی تان را در کار کردن خلاصه نکنید. تفریح کردن باعث افزایش روحیه، نشاط و امید در زندگی می شود.

<<با حساب و کتاب خرج کنید>>
انسان زمانی که دچار بحران عاطفی می شود، قادر است بیش از حد مهربان شود. بسیاری از انسانها پس از ترک یک رابطه، حساب دخل و خرج زندگی را از دست می دهند و در امور مالی دچار مشکل می شوند پس حواستان به این قضیه باشد. از کمک های مالی به خیریه ها به صورت افراطی پرهیز کنید و سعی کنید مدیریت درستی بر منابع مالی تان داشته باشید.

<<وسایل را دور نریزید>>
شاید دیدن برخی از وسایل زندگی مشترک، شما را افسرده و ناراحت کند. اما قرار نیست تمام زندگی تان را تغییر دهید. برای فراموشی بهتر است بخشی از اثاث خانه را کنار بگذارید و تغییرات جزئی در آنها ایجاد کنید. تجربه نشان داده که ایجاد تغییرات گسترده و خرج های بیهوده بعدها باعث پشیمانی شما خواهد شد.

<<در دنیای مجازی غرق نشوید>>
برای فراموش کردن خاطرات تلخ، خود را در روابط مجازی و دنیای مجازی غرق نکنید. دنیای مجازی آسیب های به مراتب بیشتری برایتان به ارمغان خواهد آورد.

<<ارتباطات مجازی ممنوع>>
به هیچ عنوان وارد روابط مجازی با جنس مخالف نشوید. چنین تصمیم شتاب زده ای قطعا آسیب رسان خواهد بود و ممکن است یک آشنایی شتاب زده در آینده به یک شکست دیگر منجر شود.

<<کودکانتان را فراموش نکنید>>
اینکه شما و همسرتان تصمیم به جدایی گرفته اید، نباید بر روح و روان کودکان تان تاثیر سویی بگذارد. آنها را تا حد امکان از مرکز اختلاف و ناراحتی دور نگه دارید و وظایف پدری و مادری را به درستی در حق آنها انجام دهید.

<<سو استفاده نکنید>>
پس از طلاق، از کودکان تان برای خبر رسانی و خبر گرفتن از همسر سابق تان استفاده نکنید. اجازه دهید بعد از فضای متشنج دوره ی جدایی، روح و روان آنها به آرامش برسد.

<<از تنهایی نترسید>>
عده ای برای اینکه از آینده ی پس از طلاق می ترسند و نگران سالهای میان سالی و پیری خود هستند، خیلی زود تسلیم در خواست های نامعقول ازدواج می شوند. دقت داشته باشید که تنهایی بهتر از تکرار یک اشتیاه است.

<<مخدر ها ممنوع>>
برای تسکین دردها و یافتن آرامش، هرگز به خود اجازه ی استعمال سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکی و پناه بردن به آرام بخش ها را ندهید. چون در ادامه لطمات جبران ناپذیری به خود و زندگی تان وارد خواهید کرد.

<<بایدها>>


<<تفریح کنید>>
ورزش کردن، کتاب خواندن، شرکت در همایش های مختلف فرهنگی، هنری و شرکت در فعالیت های اجتماعی، می تواند در بازیافتن روحیه از دست رفته موثر باشد.

<<مراقب سلامتی تان باشید>>
خوب غذا بخورید، خوب و مناسب بخوابید و از سلامتی خود مراقبت کنید. چون در مواجهه با بحران ها، بدن انسان آسیب پذیرتر می شود.

<<ادامه تحصیل دهید>>
بهترین و سالم ترین فعالیت برای بازگشتن به زندگی، روی آوردن به تحصیل است. کتابهای دوران دانشجویی تان را دوباره ورق بزنید، با دوستان دوران تحصیل تان ارتباط بگیرید سری به دانشگاه سابق تان بزنید و روابط تان را احیا کنید.

<<مشاوره کنید>>
حتما با یک مشاور خبره و آگاه به طور مرتب دیدار داشته باشید و از راهنمایی هایش بهره ببرید.

<<دورهمی تشکیل دهید>>
از دوستان نزدیک و فامیل برای دورهمی های شاد دعوت کنید و حلقه های گرم دوستانه تان را تقویت کنید.

<<ارتباط با خدا>>
معمولا پس از بحران های عاطفی، افراد در مسائل دینی دچار لغزش می شوند. برای هضم بهتر اتفاقات و برای تجدید روحیه، ارتباط قوی با خدا برقرار کنید و حلقه ی اتصال تان را به هیچ عنوان پاره نکنید.

<<اعتماد به نفس داشته باشید>>
به طور طبیعی از دست دادن زندگی شویی، باعث بروز ناکامی در افراد می شود، در اثر این ناکامی ممکن است فرد اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و برای ادامه ی فعالیت های اجتماعی به مشکل برخورد کند. سعی کنید با دوره های روان درمانی، اعتماد به نفس از دست داده را به خود برگردانید.


راههای بازگشت به زندگی بعد از طلاق
اگرتصمیم به آغاز زندگی تازه ای بعد از طلاق دارید به نکات و اصول زیربیشتر دقت کنید.

فرق است بین پاک کردن و پایان دادن
بین پاک کردن و پایان دادن آن تمایز قائل شوید یعنی اینکه با پایان دادن به یک رابطه ، خاطرات زندگی مشترک خود را فراموش نکنید. بسیاری از افراد در زمان جدایی به دلیل هجوم احساسات مختلف مانند خشم، غم، تنفر و . به صورت ناخودآگاه سعی می کنند خاطرات زندگی مشترک خود را فراموش کنند و احساس می کنند خوشبخت نیستند یا مورد آزار قرار گرفته اند.

خشم و نفرت

طلاق را باور کنید
طلاق فشار روانی زیادی بر روی افراد ایجاد می کند و در آن احتمال اینکه فرد دچار افسردگی و بیماری های <<روان تنی>> بشود، زیاد است. بهتر است برای طلاق نیز مانند اتفاقات دیگر زندگی مراسمی برگزار کنید تا بتوانید طلاق را باور پذیرتر نمایید.

البته منظور ما برگزاری جشن طلاق نیست بلکه این است که با یادآوری ایام خوش در زندگی قبلی تان چیزهایی که از آن یاد گرفته اید، مانند نکات مثبت طرف مقابل و .را روی کاغذ بنویسید و سپس آن را بسوزانید یا پاره کنید تا بفهمید آن زندگی دیگر بهانتها رسیده است و باید زندگی جدیدی آغاز نمایید.

افسردگی

شناخت احساسات ناشی از طلاق
قرار گرفتن در جمع های دوستانه و خانواده برای دور کردن احساسات ناخوشایند از قبیل خشم، گناه، غم و اندوه بسیار موثر است. به رسمیت شناختن طلاق به افراد مطلقه کمک می کند که از این احساسات ناخوشایند فاصله بگیرند و آن ها را به عنوان بخشی از موضوع جدایی بپذیرند.


منبع:aroos

کاهش سریع فشار خون بالا در 5 دقیقه به روش چینی ها

طرز تهیه زولبیا و بامیه

شش قدم تا پرورش فرزند خلاق!

های ,زندگی ,طلاق ,پس ,تان ,، ,پس از ,می شود ,بخشی از ,تان را ,از طلاق ,خاطرات زندگی مشترک

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

تبلیغات متنی
drdooghaie yasmina82 ostadkaran kdsuiolfdd berkeysniloo ronia36 iranmall rozp830 autistic daryapcaso